Śmierć bliskiej osoby jest bardzo trudnym czasem. Wiąże się nie tylko z ogromnym emocjonalnym cierpieniem, ale także z wieloma formalnościami. Już sama organizacja pogrzebu jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Zdarza się jednak tak, że równocześnie musimy zająć się znalezieniem firmy, która sprzątnie mieszkanie zmarłego.
Szukając firmy, która podejmie się sprzątania miejsca zgonu, warto poświęcić trochę czasu na wybranie odpowiedniej. Często, rodzina, chcąc mieć jak najwięcej formalności za sobą, decyduje się na wybór pierwszej oferty, którą otrzyma. Często nie jest ona optymalnym wyborem - warto rozeznać się wśród różnych przedsiębiorców, aby zoptymalizować koszt oraz czas wykonania usługi. Warto też przejrzeć w Internecie opinie o firmach - niska cena usługi może wydawać się kusząca, jednak często wiąże się z koniecznością zaangażowania innej firmy, która poprawi jej wykonanie po pierwszym usługodawcy.
Ogromne emocje, które towarzyszą rodzinom po stracie bliskiej osoby, często utrudniają proces zlecania usługi. Warto przygotować sobie notatki przed rozpoczęciem poszukiwania firmy, aby w trakcie rozmowy wszystkie szczegóły mieć pod ręką.
Pracownik firmy na pewno zapyta o metraż mieszkania oraz jego lokalizację (zarówno miejscowość/dzielnicę, jak i piętro budynku i dostęp do windy). Na podstawie odpowiedzi na temat czasu, jaki zwłoki przebywały w mieszkaniu będzie mógł doradzić, w jakim stopniu mieszkanie powinno zostać opróżnione. W sytuacjach, gdzie zwłoki odnaleziono w stosunkowo krótkim czasie - zwykle wystarczająca jest utylizacja elementów, które miały styczność z płynami ustrojowymi oraz tkanin, tapicerowanych mebli oraz książek. Te ostatnie powinny zostać usunięte ze względu na ich zdolność pochłaniania zapachów. Niezależnie od czasu, który minął do odnalezienia zwłok - rodzina może zdecydować się na zupełne opróżnienie mieszkania. Możliwa jest próba uratowania pamiątek znajdujących się w mieszkaniu - należy poinformować firmę o przedmiotach, które chcemy poddać dezynfekcji i zatrzymać.
Nieoczywistą informację, którą warto znać jest możliwość składowania odpadów gabarytowych w miejscu wyznaczonym przez spółdzielnię. Dotyczy to oczywiście mebli, które nie miały styczności z płynami ustrojowymi - możliwość utylizacji dużych odpadów w ten sposób ma wpływ na cenę, której składową jest liczba kontenerów koniecznych do opróżnienia mieszkania. Z tego samego powodu droższą usługą będzie opróżnianie mieszkania osoby z syndromem zbieractwa.
Warto też wiedzieć, jaki typ podłogi znajduje się w mieszkaniu - często istnieje potrzeba zerwania paneli czy parkietu. Jeśli ściany są tapetowane lub posiadają boazerię - ta informacja również jest potrzebna firmie sprzątającej.
Przede wszystkim, klient powinien otrzymać wzór umowy, który obu stronom zapewnia bezpieczeństwo oraz gwarancję prawidłowo wykonanej usługi. Podana przez firmę cena będzie orientacyjną - pracownik firmy doprecyzuje ją po oględzinach mieszkania i umieści w umowie. Elementem dokumentacji powinien być też protokół zdawczo-odbiorczy oraz protokół dezynfekcji, w którym wyszczególnione będą użyte substancje i metoda dezynfekcji. Warto podkreślić potrzebę posiadania tych dokumentów, szczególnie jeśli koszt sprzątania mieszkania ma być refundowany przez firmę ubezpieczeniową, jest to również konieczne w przypadku interwencji sanepidu. Jeśli takie są jej wymogi - warto poprosić pracownika o sporządzenie dokumentacji fotograficznej mieszkania.
Istotną dla klienta informacją jest też czas wykonania usługi - termin odbioru kluczy do mieszkania po wykonanej usłudze nie powinien kolidować z pogrzebem i innymi związanymi z tym formalnościami. Jednocześnie, usługa powinna być wykonana sprawnie, aby mieszkanie zostało jak najszybciej przywrócone do stanu używalności. Im szybciej przystąpimy do sprzątania miejsca, w którym nastąpił zgon, tym większa szansa na uratowanie większej ilości wyposażenia mieszkania. Im dłużej te rzeczy wystawione są na działanie przykrego zapachu wydzielającego się z rozkładających płynów ustrojowych, tym bardziej przesiąkają odorem i zmniejsza się szansa na trwałe jego usunięcie z np. foteli czy obrazów.
Jeśli klient nie decyduje się na całkowite opróżnienie mieszkania, przykładowo chce, aby postarać się, zachować podłogi - należy ustalić z firmą szczegóły kontynuacji usługi. Rzadko, jednak zdarza się, że po sprzątaniu mieszkania i jego dezynfekcji nie udaje się całkiem pozbyć zapachu - wtedy może być konieczny demontaż pozostałych elementów. Powinno to zostać ustalone przed przystąpieniem do sprzątania.
Wyznacznikiem czy firma wykonująca dezynfekcję po zmarłym jest profesjonalna i wykonuje swoją pracę rzetelnie jest wystawiona gwarancja na wykonaną usługę. Niestety, ale na rynku co roku pojawiają się osoby, które nie są przeszkolone i nie mają wiedzy o technikach oraz niezbędnych środków chemicznych wymaganych do prawidłowego wykonania usługi. Często praca takich firm polega na opróżnieniu mieszkania oraz wyczyszczenia powierzchni domestosem, co jest rażącym zaniedbaniem. Takie działania nie spowodują prawidłowej dezynfekcji i neutralizacji groźnych dla człowieka bakterii i wirusów, nie rzadko również nie udaje im się zlikwidować przykrego zapachu. Dlatego gwarancja zawarta w umowie jest podstawą w działaniu profesjonalnej oraz rzetelnej firmy.
Pracownicy firm sprzątających na co dzień mają styczność z rodzinami zmarłych. Rozumieją, że jest to trudny czas, w którym łatwo przeoczyć pewne kwestie. Doświadczona firma nie tylko dopyta o najważniejsze kwestie, ale też zaoferuje rozwiązania, które mają największą skuteczność, przy możliwie największym stopniu zachowania stanu mieszkania. O ile dla klienta rozmowa o konieczności uprzątnięcia miejsca zgonu jest sytuacją nietypową - często wstydliwą - tak pracownicy firmy sprzątającej służą wieloletnim doświadczeniem i pomocą w tych trudnych chwilach. Warto do wykonania usługi zaangażować przedsiębiorstwo z dużym doświadczeniem i popartą opiniami innych klientów renomą.